Hiko marknadsför sig som ”Leksaksaffären där du får mest leksaker för pengarna” och just prisnivån är något de återkommer till relativt ofta när de beskriver sin verksamhet. De strävar efter att ha Sveriges lägsta priser men även att erbjuda snabb leverans, stort utbud och smidiga beställningsmöjligheter. De som beställer varor före kl.14 i E-butiken får exempelvis dessa skickade samma dag. År 2000 fick de det finaste pris som en leksaksbutik kan få dvs. ”Årets Leksaksbutik”.

Ursprung

hiko-leksakerÅr 1971 registrerades företagsnamnet Hikmet och därmed var första steget taget till den leksaksbutik som idag heter Hiko. Från början var det ett grossistföretag men redan fem år senare öppnade de en egen butik. Lite försiktigt öppnade de en liten leksaksbutik på enbart 23 kvadratmeter. Något som resulterade i att det inte sällan var köer utanför butiken.

Efterfrågan hos kunderna ökade och därmed även utbudet. Till slut insåg grundarna att det var dags att ta nästa steg och år 1985 flyttade butiken 100 meter och blev 200kvadratmeter stor. Utöver butiken fanns även ett större lager.

Historia och utveckling

Det Hiko satsade på, och blev känd för, var dess låga priser och goda service. Kundkretsen växte ytterligare och det visade sig snart att kunder kom från städer intill för att handla i leksaksaffären. Trots att de nästan tiodubblat golvytan dröjde det inte länge förrän de började se efter ännu större lokaler.

Man bestämde sig för att bygga helt nytt och 1989 köptes en tomt på Solåsen (Jönköping). Butiken blev även denna gång ca 10 gånger större, dvs på 2600kvm, och utöver det byggdes ett stort lager. Ytterligare några år senare (1991-1994)byggdes ett ännu större lager för att kunna skapa ett enklare flöde av varor mot butiken.

År 1998 startades webbsidan upp men på grund av tidsbrist blev det inte mer än en informationssida mot kunderna. Tanken fanns redan då att starta E-butik men detta fick ligga på is några år.

Nutid

Trots att butiker vuxit starkt under 90-talet valde företaget att lägga ner hela den fysiska butiken. Detta för att istället satsa allt på E-handeln. Under 2002 började plattformen ta form men det skulle dröja till 2003 innan den helt och hållet var klar. Lagerlokaler och kontor ligger fortfarande i Jönköping även om de ännu en gång flyttat till ännu större lokaler för att möta upp efterfrågan och de nya förutsättningarna.

År 2011 lanserades deras nya webbplats som nu kunde erbjuda en rad funktioner som tidigare inte varit möjliga. Det är denna version som sedan har uppdaterats och förbättrats för att möta kundernas behov online.

Stort fokus ligger alltså på att erbjuda en så enkel och tydlig E-handelslösning som möjligt. Samtidigt som de har kvar ledorden att erbjuda ”Sveriges billigaste leksaker” med en mycket hög service och snabba frakttider.