BR-leksakerBR Leksaker är en av de större leksakskedjorna i Sverige och i Norden. Företaget grundades i Danmark men finns i dag över stora delar av norra Europa. Ett ord som genomsyrar verksamheten är ”hållbarhet”.  De produkter som säljs har genomgått hårda kontroller för att de ska uppfylla de krav som företaget ställer. Men det handlar inte enbart om hållbarhet på produkterna utan även hållbarhet i produktionsled, från ritbord till konsument. Att erbjuda hållbarhet inom kvalité, säkerhet och miljö.

Uppenbarligen har BR Leksaker hittat en inriktning som tilltalar målgruppen för idag finns det över 200 butiker i Europa varav 60 i Sverige.

Ursprung

Första steget till det som idag är BR Leksaker togs år 1950 i Roskilde. Paret Edith och Børge  Rasmussen köpte då en tidningskiosk som byggdes om till en pappershandel där de bland annat sålde festartiklar.

År 1963 valde de att rikta företaget mot enbart leksaker och i samband med detta ändrade de även företagets namn. De tog initialerna från Børge  Rasmussen och därmed var BR Leksaker det namn som sedan skulle användas.

Orsaken att de tog ett tydligt steg mot leksaker var att de märkte att leksaker sålde mycket bra inför jul och det var något som de vill bygga vidare sin verksamhet på.

Historia och utveckling

År 1963 började sönerna Bjarne och Henrik att arbeta inom företaget och redan samma år valde de även att öppna upp sin andra butik vilket var första steget på en mycket stor och framgångsrik expansion. I stort sett varje år öppnade de en ny butik och det dröjde inte länge förrän de även öppnade butiker i andra länder än i Danmark.

Idag har BR Leksaker 225 butiker i ett stort antal länder i norra Europa. Familjeföretaget som började med en kiosk är nu en stor och etablerad leksakskedja. Men det är fortfarande ett familjeföretag som nu drivs av 3:e generationen inom familjen.

Nutid

Utöver de 225 butikerna erbjuder även BR Leksaker ett stort utbud av leksaker online. De har även en kundklubb som ger flera fördelar för både vuxna och barn. Barn som är med får hämta en födelsedagspresent hos närmaste butik och via nyhetsbrev ges erbjudanden, tävlingar och evenemang.

Även om utbud och trender ändras så är det just deras E-handel som främst förändrats senast åren. Här finns möjlighet att skapa egna önskelistor samt se på interaktiva leksakskataloger och videoklipp som visar leksakerna ”in action”.